Euro Discount Club

 

A kártyáinkhoz évek óta kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosító Euro Discount Clubot anno Jáger László alapította. Ő munkatársaival a közelmúltban továbbfejlesztette, valamint szabadalmaztatta rendszerét úgy, hogy jövőre már nem csak a magyar kártyatulajdonosok számára fog számtalan új lehetőséget biztosítani, hanem – már angol alapnyelven – globálisan is.

A fontosabb előnyök között lesz az is, hogy a kártyaelfogadók száma több ezerre fog nőni úgy, hogy ők az alap kedvezmények mellé már egyedi, akár 50%-os ajánlatokat is fognak tudni biztosítani számunkra. Továbbá praktikus – sokak által várt – lehetőség lesz az is, hogy az okostelefont használók egy applikációval meg tudják jeleníteni kártyájukat, valamint folyamatosan nyomon követhetik megtakarításaikat is.

László a nemzetközi rendszer működtetéséhez alapított egy USA székhelyű részvénytársaságot, amelynek tulajdonrészéből azoknak ajándékoz részvényeket, akik a szükséges szoftver fejlesztése érdekében – közösségi előfinanszírozás keretében – akár csak bruttó 66 ezer forintért vásárolnak EDC logóhasználati keretet. (Az annak segítségével lehívható – akár családi – diszkont kártyák már a karácsonyi ajándékozásokra is praktikusan felhasználhatóak.)

A rendszer üzleti terve szerint – más startup cégekhez hasonlóan – több tízszeres cégnövekedés várható. Azok ajándékba kapott részvényei, akik csak pár tízezer forintos vásárlással tudják segíteni a folyamatot vélhetően 5-szörös áron lesznek értékesíthetők, az akár több millió forinttal beszállni tudok több mint tízszeres hozamra számíthatnak már két éven belül.

További információk az alábbi – Jáger Lászlóval készült interjúban olvashatók.

László, hogyan tudnád pár szóban bemutatni az általad alapított és felépített rendszert?

Az Euro Discount Club ötlete 17 évvel ez előttre datálódik vissza. Kollégáimmal kezdtük el felépíteni azon white label szolgáltatásunkat, amely for-profit cégek ügyfél-, valamint non-profit szervezetek tagkártyáihoz biztosított kedvezményes vásárlási lehetőséget. Ma már több mint 200 Kártyakibocsátó Partnerünk több közel másfél millió kártyatulajdonosa tud EDC logós kártyájával közel ezerháromszáz kiskereskedőnél – köztük több országos hálózatnál – átlag 11,4%-os mértékben olcsóbban vásárolni. Célunk a jövő év végére elérjük a három milliós tag-, valamint a tízezres kedvezményadó-számot.

Az elmúlt másfél évtizedben milyen sarokpontok voltak a cégetek életében?

Az üzleti modellünk tavaly év végéig alapjában nem változott: abból próbáltunk meg profitot termelni, hogy a rendszerünk felépítését, karbantartását és fejlesztését kevesebb költséggel valósítsuk meg, mint amennyit a kártyakibocsátóink az EDC logók használatáért, azaz a diszkont szolgáltatásunkért fizettek. Ezen elgondolásunk az első tíz évben jól működött, azonban a 2010-es évek elejétől a piaci- és a magyar politika környezet változásával (például a kötelező kamarai tagság bevezetésével) már éveken keresztül veszteséget termeltünk.

Mivel tulajdonosként a saját zsebeden érezhetted a fenti nehézségeket, mit tettetek?

Kollégáimmal úgy döntöttünk, hogy előre menekülünk: kidolgoztuk egyrészt azt, hogyan tudnánk a – már évi több tíz milliárd forintos – kártyás forgalomból jutalékra szert tenni, másrészt milyen módon tudnánk szolgáltatásunkkal az ország határain kívülre lépni. Mivel előbbinél úgy döntöttünk, hogy a befolyó jutalékoknak a kétharmadát továbbfizetjük a Kibocsátó Partnereinknek, ezért már a tavalyi évben több millió forint nyereséget tudtunk realizálni. Az idei tervünk 40-50 millió Ft, jövőre nagy az esélye a fél milliárd forintnak.

Akkor miért döntöttél úgy, hogy a tulajdonodnak egy részét értékesíted? Átfogalmazom: Miért döntöttél úgy, hogy tőkét vonsz be?

Az időfaktor miatt. A nemzetközi rendszerünket nem a magyar modellben szeretnénk felépíteni, mivel a mai kor technikai lehetőségei (széles sávú internet, mobilapplikációk stb.) már lehetővé teszik, hogy tízed annyi idő alatt bocsássunk ki tízszer több kártyát és már közvetlenül a felhasználóknak. Az egyesületek, kamarák, szakszervezetek vagy nagyobb ügyfélkörrel bíró for-profit cégek kártyakibocsátására a későbbiekben lehetőség lesz, azonban a világ többi országában már nem ők lesznek a prioritás. Ehhez azonban a mostani B2B2C modellt kiszolgálni tudó IT rendszer helyett egy olyan – már angol alapnyelvű – B2C2C rendszerűre lesz szükség, amit bő fél év alatt csak közel 150 millió forintból tudunk lefejlesztetni.

Mire alapozod ezen optimizmusod? Az új üzlet miben tér el a régitől?

Első sorban abban, hogy inkább az emócióra épít, mint a rációra. A mai (magyar) piacon már olyan mennyiségű – különböző előnyöket ígérő – kártyát „tukmáltak” rá a vevőkre, hogy egy sokadik előnyeit már meg sem hallgatják. Alapos tájékozódás, valamint több száz, művészekkel, sportolókkal, alapítványokkal való személyes egyeztetés után úgy döntöttünk, hogy elsősorban számukra tesszük lehetővé, hogy az eddigi merchandise termékeik (bögre, póló, sapka stb.) mellett pl. autogram kártyákat is vásárolhassanak, vagy köszönő kártyákat is kaphassanak rajongóik, szurkolóik, támogatóik. Az ő esetükben elsősorban a termék (kegytárgy) birtoklásának, illetve egy közösséghez való tartozásnak a vágya a fontosabb, majd csak ezután kérdés, hogy az adott kártyával többszörösét tudják az árának megtakarítani a mindennapi vásárlásaik alkalmával.

Miért gondolod, hogy ehhez nevüket fogják adni az ismert személyiségek, együttesek, szerveződések?

Egyrészt, mert ajánlatunkra eddig tízből nyolcan igent mondtak. Ez nem volt meglepő a számunkra, mivel a saját arculatú kártyáik kibocsátásába egy fillért sem kell fektetniük, viszont az azonnali bevételek 50-80%-a lesz az övék, valamint a folyamatos kártyahasználat után kapott forgalomszervezési jutalékok kétharmada. Ugyan most még némi időt kell fordítaniuk az első kártyagrafikáik elkészíttetésére, de az új rendszerünk ezt egy applikáció segítségével automatikusan biztosítani fogja a számukra.

Ez ennyire biztos?

Már több annál: időközben validáltuk is a projektet. A korábban megkeresett kockázati tőkealapok vezetői ugyanis nem „hitték el”, hogy ismert emberek az arcukat fogják adni a projekthez, pláne azt nem, hogy a rajongóik stb. majd – akár csak néhány ezer forintot, de – fizetni is fognak az ő kártyáikért. Ezért kérésüknek elege téve a múlt évben nem csak szabadalmaztattuk a rendszert, hanem „fapadosan” (egy bérelt webshoppal, még a magyar B2B2C-s háttér IT rendszerünkhöz illesztve) validáltuk is az elképzelésünket. Ennek keretén belül pár hónap alatt néhány száz – általunk megkeresett – celebritás közül több tíz mondott igent az ajánlatunkra, az ő rajongói kártyáik a xy.kartyai.hu címeiken most is megvásárolhatóak.

Akkor már működik is a rendszer?

Kicsiben, alapmódban már igen. Szerencsére azonban nagyon hamar olyan szolgáltatásokra keletkeztek igények, amit a régi rendszerünkkel már nem tudunk/akarunk kielégíteni. A legnagyobb hiány a többnyelvűség (sokaknak az országhatáron kívül is vannak rajongóik), de nagy igény lenne egy korábban már említett applikációra is. Utóbbi azt is tudná, hogy amikor a rajongó egy szelfit készít a sztárral, a szoftver automatikusan legenerál egy olyan kártyagrafikát, amit azonnal meg is lehet vásárolni. A visszajelzések szerint egy olyan kártyát, amelyen a felhasználó együtt szerepel a rajongása tárgyával (aki akár egy családtag is lehet), és amellyel a legtöbb helyen a legtöbb kedvezményt biztosítaná, azt mindig magánál hordaná, és naponta többször használná.

Ha már applikáció. A mai világban szükség van még egyáltalán plasztik alapú kártyákra?

Valójában már nem. Azonban mi úgy látjuk, hogy amíg egy személyi igazolványt, egy vezetői engedélyt stb. plasztik kártya alapon magánál kell, hogy hordjon mindenki (a bankkártyákat most nem említem), addig a tárcában mindig lesz hely még néhány, a felhasználó számára – érzelmileg is nagyon fontos – kártyának. Ettől függetlenül a későbbiekben akár az applikációval is igazolható lesz a vásárlói előny jogosultsága. Ezért is lesz az új rendszer neve Benefit Barcode, mivel a speciális vonalkódok akár egy baseball sapkán vagy egy karkötőn is megjeleníthetőek lesznek. Így aki például a kedvenc együttese pólójában megy vásárolni, arról a pénztáros leolvashatja majd a vonalkódot is, ami alapján automatikusan megkaphatja a kedvezményt termékekre.

Végezetül áruld el kérlek, hogy miért nem egy befektetővel szeretnél megállapodni?

Szerettem volna, de eddig még egy tőkealappal sem találunk egymásra. Ennek egyik okát abban látom, hogy hiába egyeztetünk hosszú órákon át a döntéselőkészítő munkatársaikkal, hiába rágjuk át a bő harminc oldalas üzleti tervünket pontról pontra, az ominózus vezetői megbeszéléseken (ahol én – érhetően – nem lehetek jelen), csak pár percük van arra, hogy megértsék a rendszert, valamint döntés hozzanak. Mivel hasonló rendszerrel még nem találkoztak (nekünk – mint már mondtam – „papírunk van” arról, hogy hasonlóval a világon még senki nem foglalkozott), így eddig mindig csak a „köszönjük, nem élünk a lehetőséggel” visszajelzéseket kaptunk.

Akkor mire számíthatnak azok, akik a tulajdonostársaid lesznek?

2019 nyarára minimum tízszeres értéknövekedésre! A weboldalunkon megtalálható üzleti terv részletesen kifejti, hogy ez a terv csak a minimum. Ha valakinek van ideje megnézni három tulajdonostársammal nyáron tartott prezentációnk felvételét (legalább a végét), láthatja, hogy a határ a csillagos ég. Az ebben bízó tulajdonostársaim többsége, köztük több ismert művész is hozzájárult a neveik, egyéb adataik megjelenítéséhez, azok megtekinthetőek publikus részvénykönyvünkben.

Ezzel azt állítod, hogy a Benefit Barcode Inc. értéke három év múlva 100 millió dollár is lehet?

Sőt, akár ennek a többszöröse is! Az eredeti üzleti tervünkben azt számoltuk, hogy ha csak Magyarországon – a lakossági felhasználókkal együtt – több tízezer kártyakibocsátónk lesz, akkor világ szinten bizonyosan több millió kibocsátónktól átlag 100-100 kártyát biztosan meg fognak vásárolni, rajongóik, szurkolóik, támogatói, családtagjaik. Mivel egy-egy eladott kártyán átlag 5 dollárt keresünk, valamint ugyanennyi jutalékot tervezünk azok használatával is, ezért (több) száz milliószor 10 dollár, az komoly eredményt jelent majd. Ebbe viszont még nem is számoltuk bele azon marketingbevételeket, amiket a felhasználók közvetlen és cizellált eléréséért fognak fizetni a kiskereskedő partnereink.

Akkor az üzleti tervetekben ennek miért csak a töredéke szerepel?

Az általam megkérdezett szakemberek szerint a többség még soha nem találkozott ekkora növekedési potenciával, őket inkább elriasztanák ezek a számok. Emiatt inkább csak 10 millió kártyatulajdonossal számolunk, és csak évente 3-3 dollár haszonnal. Egy évi 30 millió dollárt profitálni tudó cégnek pedig értékel a szakma 100 millió dollárosra. Sőt! Ha megnézzük az elmúlt évek nemzetközi startup cégeit LikedIn, Uber, Snapchat stb. akkor látható, hogy a valós piaci árat soksorosan meghaladó összegért kerültek felvásárlásra, vagy kaptak újabb forrásokat. A bemutatkozó oldalunk alján pl. utóbbi cég 1600-szoros(!) növekedésről található egy rövid cikk.

Hol tudnak tájékozódni azok, akik szeretnék megismerni a részleteket?

Minden szükséges dokumentum (értékbecslés, szabadalom is) megtalálható a www.bercode.com/dokumentumok oldalunkon. Ott az is látható, hogy szeptember 1-től már olyan közösségi (elő)finanszírozásra váltottunk, amely nem csak lehetővé teszi – akár már idén karácsonyra – saját arculatú kártyák kibocsátását, hanem azok számára is biztosítja a közös sikerünket, akik kisebb összeggel, akár csak 60.000 forintért tudnának vásárolni. Fontos: ezen ajánlatunk csak a hó végéi szól, novembertől – mint az a fenti oldalon látható – más magasabb összeg mellé járnak a – különböző sorozatú – részvények.

Mit tegyenek azok, akiket érdekli ez a lehetőség?

Regisztráljanak be oldalunkon (az ajánló megjelölésével) vagy keressenek elérhetőségeimen.