Három év alatt 30 százalék béremelés lesz a vasútnál

Három év alatt összesen 30 százalék béremelést kapnak a vasutasok, amennyiben a kormány jóváhagyja a cégvezetés és a szakszervezetek kedden késő délután elfogadott egyezségét – közölte a Vasutasok Szakszervezete. A VSZ leszögezi: a munkavállalói oldal ennél alacsonyabb mértéket nem fogad el.

Nagyrészt teljesült a vasutas szakszervezetek követelése: három évre szóló béremelési szándéknyilatkozatot írtak alá a MÁV Zrt. vezetésével. 2017-ben átlagosan 13 százalékkal, 2018-ban 12 százalékkal, 2019-ben pedig legalább 5 százalékkal nőnek a bérek. Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett premizált munkakörben dolgozók kivételével a MÁV-csoport minden alkalmazottja – 38 ezer dolgozó – 10 százalék, alanyi jogon járó béremelést kap idén. A minimálbér- és a garantált bérminimum emelések okozta bérfeszültségek enyhítésére az alanyi jogon járó 10 százalékon felül további 4 százalékot kapnak a 10-től a 12-es kiemelt munkaköri besorolásban foglalkoztatottak, több mint 24000 munkavállaló. Feltéve, hogy a tulajdonos változtatás nélkül jóváhagyja a kialkudott feltételeket – ismertette Meleg János

Fontos eredmény, hogy valamennyi váltókezelő, vonat fel- és átvevő munkakörben dolgozó vasutas megkapja a garantált bérminimumot – hangsúlyozta az elnök. Az érdekvédők egyértelmű sikernek tartják azt is, hogy a munkáltató aláírta: 15 év munkaviszony után, minden ötödik évben 5 ezer forint béremeléssel jutalmazza a hűséges vasutasokat.  Ezt a vasutasnapra, július elsejére időzítik.  A szakszervezet elérte azt is, hogy a cég hajlandó 0,5 százalékkal kiegészíteni az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjakat, ami azt jelenti, hogy ebben a formában idén minden érintett munkavállaló az alapbérének a 3, jövőre pedig a 3,5 százalékát kapja meg pluszként.

Meleg János leszögezte: a szakszervezetek a ma aláírtaknál alacsonyabb mértéket és rosszabb feltételeket nem fogadnak el. Az elnök szerint ugyanis megfelelő béremelés – és a munkakörülmények javítása – nélkül lehetetlen megszüntetni az egyre súlyosabb szakemberhiányt, képtelenség hosszabb időre itt tartani az új belépőket, s ez a vasutas szakma presztízsének további meredek zuhanásához vezet.

Meleg emlékeztet, a MÁV-nál jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik, s tavaly jelentősen megnőtt a túlórák száma. További gondot okozhat, hogy 2019-ig 4 ezer vasutas fog nyugdíjba menni. A vasúttársaság hiába próbál újabb és újabb tanfolyamokat indítani, kevés újonc jelentkezik, ráadásul sokan lemorzsolódnak már az alkalmassági vizsgákon. Ezért a szakszervezetek az igen terjedelmes szakmai vizsgaanyag egyszerűsítését is kezdeményezték.